Uzaklıklar, Eski Denizler – Fernando Pessoa


Çeviren: Cevat Çapan
Yayınevi: Can Yayınları
Yayın Yılı: 2009
Sayfa Sayısı: 112 sayfa

Fernando Pessoa'nın kendi kişiliği ve üç farklı kişiliğinin (Alberto Caeiro, Alvaro de Campos ve Ricardo Reis) şiirlerinin yer aldığı muazzam bir kitap.

Kitap, Cevat Çapan'ın Pessoa ile ilgili bir yazısı ile başlıyor. Sonrasında Üstad Alberto Caeiro'nun kendine özgü şiirleri yer alıyor.

Tutkum ve isteklerim yok benim
Şair olmak bir tutku değil benim için,
Bu benim yalnız olma yolum.
(sf: 18)

Alvaro de Campos'un ödüllü şiiri Denize Övgü şiiri ve diğer bazı şiirlerine yer veriliyor. Denize Övgü şiirinde Pessoa inanılmaz tasvirler ve hayranlık uyandırıcı ifadeler kullanıyor. Yeter ki denizde olsun, denizi görsün, bir gemi görsün ona yeter. Şiirden birkaç dize:

Bana istediğinizi yapın, yeter ki denizde olayım,
güvertede, dalgaların üstünde,
yaralayın, öldürün, gövdemi parçalayın!

(sf: 48)

Yolculuklar şimdi de eskiden olduğu gibi güzeş
Ve bir gemi sırf gemi olduğu için her zaman
güzel olacak
Yolculuklar hala yolculuk ve uzaklar hala oldukları
yerde -
Hiçbir yerde. Tanrı'ya şükür!
Limanlar türlü türlü vapurlarla dolu!

(sf: 65)

Sonrasında Ricardo Reis'in hiçlik, mutluluk, sadeliği anlatan şiirleri yer alıyor.

Tanrılardan tek dileğim
Onlardan bir şey istememeyi bağışlamalarıdır bana
(sf: 83)

Kitap, Fernando Pessoa'nın kendi imzasını taşıyan şiirler ve bir kronoloji ile sonlanıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder